10.4.2016

Valtuustouran päätöspuhe

Tässä hieman paremmin tekstimuotoon sopivammaksi muokattu puhe, jonka pidin johdettuani viimeisen valtuuston kokoukseni 21.3. Pirkkalan kunnanvaltuuston varapuheenjohtajana. Uusien työtehtävieni ja tyttöystävän kanssa yhteenmuuttamisen vuoksi luovuin kaikista Pirkkalan kunnan luottamustehtävistäni 1.4. alkaen muutettuani Vantaalle.

Olen ollut Pirkkalan kunnanvaltuutettuna nyt jo yli 11 vuotta, mutta nyt olen uusien haasteiden ja töiden edessä, ja haluan siksi sanoa valtuustolle ja virkamiehille muutaman sanan.

Vuoden 2016 Pirkkala on varsin erilainen paikka kuin vuoden 2004 Pirkkala, jossa olin ensimmäisen kerran ehdokkaana ja tulin valituksi kunnanvaltuustoon. Tosin heti ensimmäinen kokous jäi väliin, kun minun piti ensimmäisenä kokouspäivänä aloittaa varusmiespalvelukseni. Sen vuoksi ensimmäisenä vuonna valtuustotyöstä ja päätöksenteosta oli vaikea saada otetta, mutta sen jälkeen, viimeisen 10 vuoden aikana, näihin valtuuston kokouksiin ja kunnan muihinkin kokouksiin on kyllä jo ehtinyt tottua.

Meillä on tuhansia asukkaita enemmän kuin silloin, ja yrityksiä ja työpaikkojakin on paljon enemmän. Minusta me olemme kuntana onnistuneet näiden vuosien aikana hyvin, ja ainakin itse tunnen ylpeyttä siitä, että olen saanut olla mukana kunnan kehittämisessä. Olen viettänyt täällä hyvin suuren osan tähänastisesta elämästäni ja olen kiitollinen myös kunnan kouluille siitä, että ne ovat tarjonneet minulle hyvän taustan mennä eteenpäin.


Luopuminen näistä luottamustehtävistä saa minut haikeaksi, ja olen varma siitä, etten koskaan tunne toista kuntaa niin hyvin kuin tätä. Samalla tunnen helpotusta, sillä tämän hetken kuntakentän muutos saa minut hyvin epävarmaksi. Näin kunnanvaltuutettuna tuntuu välillä siltä, että kuntamme ulkopuolelta valtiolta tuleviin asioihin on lähes mahdoton vaikuttaa. Jos vielä joskus kuntapolitiikkaan innostun, on ehkä parempikin olla vähän aikaa tauolla. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa vaikka jo tiedetään, mitä kuntien halutaan tulevaisuudessa tekevän, niin sitä ei tarvitse koko ajan valtuutettuna arvuutella.


Kerron yhden onnistumisen ja yhden epäonnistumisen uraltani.

Pormestarijärjestelmän käyttöönotto on tuonut kuntaan uudenlaista johtamista ja parantanut poliittista yhteistyötä ja ohjausta, ja olen tyytyväinen siihen, että olen saanut olla mukana luomassa sitä. Aivan henkilökohtaisesti haluan todeta, että jos minulla on joskus vähän vanhempana sellainen määrä kärsivällisyyttä ja niin uskomaton määrä tarmoa kuin olen nähnyt pormestari Rissasella, olen kyllä ollut onnekas.

Yhtenä epäonnistumisena pidän sitä, että en uskonut entistä Pirkkalan elinkeinotoimenjohtajaa Korkalan Erkkiä, kun hän sanoi jo kauan sitten, että Pirkkalan yritysalueet menevät kyllä aikanaan kaupaksi. Kritisoin melko suurisuuntaisia suunnitelmia myös valtuustossa. Nyt on pakko myöntää, että ajan myötä Erkki oli oikeassa, ja Pirkkala on ollut monille yrityksille selvästi houkutteleva paikka aloittaa toimintansa ja laajentua.


Haluan kiittää kaikkia ryhmiä yhteistyöstä, ja erityisesti omaa ryhmääni Vihreitä siitä, että olen saanut muodostaa mielipiteitäni itse, ja myös kertoa ne ääneen tarvittaessa. Kaikista muistakin ryhmistä olen löytänyt yhteistyökykyisiä ihmisiä tarvittaessa, ja se on ollut ilo huomata. Aika usein on tuntunut, että meillä täällä Pirkkalassa ollaan varsin kaukana valtakunnan politiikasta, kun olen löytänyt Perussuomalaistenkin kanssa usein saman linjan. 

Lisäksi on syytä kiittää kunnan virkamiehiä, jotka ovat olleet pääasiallisesti avuliaita silloin, kun apua on tarvittu. Kiitos myös kotiväelle, joka on tätä hommaa monta vuotta sivusta seurannut ja tukenut huonompina hetkinä. Toivotan Pirkkalan kunnalle onnea ja kaikkea hyvää jatkossa!


Kokouksen jälkeen vastaanotin onnitteluja monilta valtuustokollegoiltani ja myös Pirkkala-mitalin kunnalta. Erityisesti on syytä mainita, että Perussuomalaisten valtuustoryhmä muisti minua henkilökohtaisesti, joten yhteistyömme asioiden parissa on koettu molemmin puolin onnistuneeksi. Olin tällaisesta huomionosoituksesta varsin otettu. Oman ryhmäni Vihreiden parissa meillä on läksiäiset myöhemmin, joten jäähyväisiä on vielä jäljellä.

Ei kommentteja: