Tästä huolimatta Elinkeinoelämän keskusliitto EK kertoi tiedotteessaan viime viikolla, että backloading murentaa luottamuksen päästömarkkinoihin, ja nostaa suomalaisten sähkön käyttäjien kustannuksia jopa 150 miljoonaa euroa, kun päästöoikeuksien hinta nousee 2,5 eurosta 6,5 euroon. Jälkimmäisiä lukuja ei mainita tiedotteessa, mutta esimerkiksi Kauppalehden artikkelissa niitä käytettiin. Varsinkin tuota 150 miljoonan euron lukua on kierrätetty eri medioissa laajalti ilman kritiikkiä. Tässä kirjoituksessa käyn läpi esitettyjen lukujen todenperäisyyttä.
Aloitetaan päästöoikeuksien alarajasta, 2,5 €/tCO2. Kun
katsoo alla olevaa käyrää, voi todeta, että lähimmän päästöoikeusfutuurin
päivän päätöshintojen minimi on 2,8 €. Vain päivänsisäisesti pahimmassa
markkinapaniikissa on nähty 2,5 € hinta, mutta mitään markkinan yleistä hintaa
se ei viime ajoilta edusta. Itse asiassa 3,5 – 4 € on paljon parempi arvio
viime aikojen keskihinnasta ennen parlamentin backloading-päätöstä, kuten kuva 1 osoittaa.
Entä sitten yläraja 6,5 €/tCO2? Ei näy tällä käyrällä,
paitsi menneisyydessä, ja tuskin tulee näkymään vähään aikaan. Backloadingin
siirtämä päästöoikeusmäärä ei riitä karsimaan järjestelmän rakenteellista
ylijäämää, minkä tietää sekä EU-komissio että EK. Korkeimmat analyytikkoarviot
kyllä puhuivat ennen backloading-päätöstä, että päästöhinnat nousevat 6,5
euroon, mutta useimmat olivat maltillisempia. Miten sitten käytännössä kävi?
Päätöksentekopäivänä (3.7.) päästöoikeusfutuuri nousi 10 %
4,7 euroon (pieni nysä kuvassa 1), mutta on sen jälkeen laskenut muutamassa päivässä vähän 4 €
yläpuolelle, jossa se oli myös ennen päätöstä. Toisin sanottuna backloadingin
markkinavaikutus näyttää kovin vähäiseltä, ja EK:n pelottelu siten hurjalta
liioittelulta. Myös alempi vähän pidemmän ajan hintakatsaus päästöoikeuksien
hintaan kuvassa 1 asettaa varsin kyseenalaiseksi käsityksen, että tämä hintanousu olisi jotenkin
kohtalokas tai edes merkityksellinen.
Entä
sitten 150 miljoonaa euroa? Sähkömarkkinoilla sähkön hinta määritellään
normaalisti kalleimman markkinoilla olevan tuotannon mukaan. Pohjoismaissa tämä
on melko usein hiililauhdesähkö, mutta ei kuitenkaan aina, varsinkaan kun
uusiutuvan energian ja ydinvoiman määrä on lisääntymässä. Kokonaisuudessaan on arvioitu, että yhden euron hinnan päästöoikeuden hinnankorotus nostaa
sähkön hintaa noin 0,7 €/MWh. Suomen sähkönkäyttö on noin 85 miljoonaa
megawattituntia, josta teollisuus käyttää puolet, joten Suomen teollisuuden
kustannukset olisivat EK:n 4 € nousuarvion perusteella voineet lisääntyä yli
100 milj. € ja muiden käyttäjien saman verran. Alla voi nähdä kuvassa 2 Suomen ensi vuoden sähkön hinnan kehittymisen markkinoilla. EK:n mainitsemaa kallista nousua ei vain näy, ja vain kuvitelmissa oleva nousu tuskin maksaa kovin paljon.
Asiaan
voidaan ottaa myös toisenlainen näkökulma. Suomen päästökaupan alaiset
CO2-päästöt olivat vuonna 2012 yhteensä noin 30 miljoonaa tonnia, kuten tilastoista näkyy.
Yksinkertaisempi kaveri voisi tietysti olettaa tämän tarkoittavan, että EK:n
mainitsema 4 euron nousu päästöhinnoissa olisi tarkoittanut teollisuudelle 120
miljoonan euron lisäkustannusta päästökaupasta. Ei se kuitenkaan näin mene,
sillä teollisuus on lobannut päästökauppaan laajan päästöoikeuksien ilmaisjaon.
Itse asiassa Suomen teollisuudelle jaettiin vuonna 2012 jopa 38 miljoonan
tonnin edestä ilmaisia päästöoikeuksia. Toisin sanottuna, jos päästöoikeuksien
hinta olisi noussut EK:n mainitsemat 4 €, valtion jakamien ilmaisten päästöoikeuksien
arvo olisi ollut tänä vuonna 4 € * 38 milj. = 152 milj. € enemmän. Tämä arvonnousu olisi
siis hyvinkin kattanut sähkön hinnan noususta mahdollisesti tulleen tappion.
Loppuun otan vielä kolmannen, finanssimarkkinanäkökulmaa käsittelevän esimerkin.
Jos EK todella pelkää, että päästöoikeuksien hinta on kohta 6,5 €/tCO2, sen
kannattaisi ilman muuta kehottaa jäsenyrityksiään ostamaan päästöoikeuksia
nykyisellä markkinahinnalla. Jos taas EK uskoo sähkön hinnan nousevan
backloadingin myötä, jäsenyritysten kannattaisi suojata sähkön hankintansa
pitkälle eteenpäin. Näin ne voisivat välttää kaikki mahdollisesti nousevista
päästöoikeushinnoista tulevat kustannukset, tai tehdä jopa voittoa ostamalla
oikeuksia yli oman tarpeensa. Kauppa päästöoikeuksillahan ei nimittäin
erityisesti eroa pörssiosakkeista, ja jos joku on varma osakkeen tai
päästöoikeuden noususta, niitä kannattaa ilman muuta ostaa. Jos taas EK ja muut raivokkaasti backloadingia vastaan kampanjoineet
tahot eivät toimi näin, ne eivät itsekään usko sanomaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti