Seppo Nousiainen väitti Aamulehdessä (2.1.) yhdysvaltalaisen
tutkimuksen pohjalta, että sähköautoja ei voi aina pitää ympäristöystävällisinä,
koska sähköä tehdään saastuttavilla polttoaineilla. Tessumin, Hillin ja Marshallin tutkimus on ansiokas, mutta sitä ei voi yleistää Suomeen.
Tutkimuksessa todetaan aivan oikein, että öljypolttoaineilla
kulkevan maantieliikenteen päästöistä johtuvat saasteet, kuten maatason otsoni
ja pienhiukkaset ovat merkittäviä terveysongelmia. Erityisen haitallisia ne
ovat, koska pitoisuudet nousevat korkeiksi hengitysilmassa kaupunkien kaduilla.
Meillä siirtyminen nykyistä laajemmin sähköautoiluun parantaisi hengittämämme
ilman laatua monestakin syystä.
Pohjois-Euroopassa sähköntuotanto on nimittäin puhtaampaa
kuin Yhdysvalloissa, sillä kivihiiltä käytetään vähemmän. Kasvihuonekaasupäästöjen
lisäksi sen poltto aiheuttaa myös pienhiukkaspäästöjä. Suomessa suuri osa sähköntuotannosta
on päästötöntä, ja sähkön ja lämmön yhteistuotanto nostaa monien voimalaitosten
hyötysuhteita, joten suomalainen keskiarvosähkö tuottaa vain 30-40 %
Yhdysvalloissa tuotettavan sähkön kasvihuonekaasupäästöistä. Siksi sähkön
pienhiukkaspäästötkin ovat vähäisemmät. Savupiiput ovat myös pakoputkia
kauempana ihmisten keuhkoista.
Todellisuudessa ero sähköntuotannon pienhiukkaspäästöissä on
kuitenkin vielä suurempi, sillä EU:ssa voimalaitosten päästörajat ovat vanhoissa
laitoksissa pienhiukkasten osalta tiukempia kuin Yhdysvalloissa. Siksi
suomalainen puusähkökin on ilman laadun kannalta hyvä valinta verrattuna
yhdysvaltalaiseen biosähköön. Mainittu tutkimus todistaa siis myös, että liian
usein moititut EU:n asettamat tiukat päästörajat ovat eduksi terveydellemme.
Onkin siis helppo todeta, että Suomessa sähköautoihin
siirtyminen vähentää liikenteen terveyshaittoja ja on eduksi ympäristölle. Näin
on muuallakin EU:ssa pienhiukkaspäästöjen rajoitusten vuoksi. Öljyn käytön
vähentäminen liikenteessä on myös Suomen taloudellinen etu, sillä puhtaaseen
sähköntuotantoon meillä on useita kotimaisia vaihtoehtoja, mutta öljy tuodaan
ulkomailta tulevaisuudessakin.
Kirjoitus julkaistiin Aamulehden mielipidepalstalla 14.1.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti